Furuviksaktuella - Ben Carbine & 18 Wheelers.

Ben Carbine & 18 Wheelers är ett nytt 9 man starkt band (eg. 8 man + 1 tjej) härstammande från Skellefteå med omnejd. Nya band som bildas och snabbt dyker upp på festivalscenerna får väl de flesta att undra lite vad eller vilka de är, hur de låter osv. Bara namnet gör ju att man vill ta reda på lite mer. Ben Carbine? Är det en svensk, eller är det någon utländsk artist som flyttat hit, eller är det taget?

Frågor besvaras lättast genom att helt enkelt fråga. Så jag tog telefonen och ringde upp bandets kontaktperson Jonas Bodin för att se om han kunde förklara lite mer.

Bandets namn, hur har ni kommit på det?

- Ben kommer från Benjamin ”Lance Womack” Åkerlund, han var med och startade bandet, men drog sig rätt snabbt ur för att satsa mer tid på familj och jakt. Carbine tog vi från en polare som heter Karbin i efternamn, men han har aldrig varit med i bandet. Däremot har han en stående inbjudan att vara med om han vill. Han extraknäcker däremot som bandets ljudtekniker rätt ofta.

18-Wheelers tror jag att det var vår originaltrummis Stefan Gellin (Steven G-Line) som kom upp med och vi tyckte att det lät riktigt bra!

Ni har även en del roliga artistnamn, varför, och har namnen någon innebörd.

- Det började med att Benjamin Åkerlund (aka Lance Womack) kastade ihop en hemsida och där i presentationen hade han hittat på en massa namn me countryanknytning. Vi gillade idén och det har byggts ut och kanske gått till överdrift ibland, men det är en ganska kul grej!..

Visst är det en kul grej. Jag har ju själv ett ”alias” som hängt med i en massa år nu. Men tro inte att jag lyckades reda ut vem som är vem i detta band.. Men det kanske löser sig på scen i Furuvik till sommaren. Vad sägs om namn som dessa?
Urban Bourbon
Steve Dustriver
Dexter Jennings
Billy Two Toes
Buck Bundy
Trent Stiller
Eidelou Colter
Clay Cohones
Rusty Steelvurgh

Ni är ett ganska nytt band, ett par år eller så. Vad gjorde att ni satte igång och varför countrymusik?

-Vårt countryintresse tog sin början när Benjamin Åkerlund hade varit på semester och i flyget på vägen hem rattade han av en slump in en countryradiokanal som han direkt fastnade för.
Väl hemma så övertygade han mig och Johan Ögren (Trent Stiller) att lyssna på country, även om vi var lätt skeptiska till en början. Vi höll på och trubadurade lite tillsammans vid den här tiden och smög in mer och mer country i repertoaren.

- Bandet kom till mer eller mindre av en slump när en snubbe kom fram till Benjamin och Johan på ett
uteställe och sa något i stil med: -Jag har hört att ni har ett countryband, kan inte ni spela på våran westernfest om en månad?
- Eftersom Johan och Benjamin sa att vi hade ett countryband och tackade ja till spelningen fick vi lov att börja ringa runt till gamla polare som vi visste höll på med musik och se om vi kunde få ihop ett gäng till spelningen. En månad senare stod vi på scen och drog igenom en 10-12 låtar till publikens jubel.

Vill ni läsa mer om allt trevligt som tidningen Country Gazetten inehåller?
Bli då medlem i SCMC - Stockholm Country Music Club. Mer info om hur du blir medlem finns här..